M/S AVASAKSA
SDFA
Till hemsidan
Övre bilden är från provturen 6 juni 1957 Undre bilden Foto Tomas Johannesson, Viken

Gränges lät 1955-1962 bygga 9 bulklastare s k A-båtar på ca 14.000 ton DW med en maxfart på knappt 15 knop. Avasaksa var nr 4 i serien och gick på provtur den 6 juni 1957. Bristen på sjöfolk var stor och malmbåtarna låg sämst till. Normal besättning var 37 man men redan vid provturen kom aldrig 7 man som hade tagit ut förskott på hyran. Efter några resor mellan Narvik och kontinenten kom vi in på USA traden. Järnmalm från Narvik till hamnar som Philadelfia sedan kol från Hampton roads till Europa t.ex. Antwerpen, Rotterdam eller Hamburg och så upp till Narvik igen. Avasaksa var bulklastare så med malm i l astrummen blev tyngdpunkten låg och fartyget hade en rullningsperiod på ca 11 sekunder. Vinterresorna med malm förbi Island och tvärs Denmark Strait var mycket jobbiga.

Maskineriet var en 7-cylindrig tvåtakts enkelverkande GV-diesel utrustad för tjockoljedrift. motorn utvecklade ca 6200 IHK vid 112 varv/min.

Avasaksa såldes i feb 1966 till Imextracom i Liechtenstein för 9.350.000 SEK hon registrerades i Bulgarien. 1970 ändrades namnet till Midjur och ny redare var Navigation Maritime Bulgare i VarnaHon blev upphuggen i Turkiet i juni 1983 och blev 26 år. Samma år som Avasaksa gick ut på provtur kom ss Kalix in för skrotning i Ystad 44 år gammal.

Kommandobryggan Avasaksa
Fakta om fartyg
Besättningslista(Crew List)
Teckning av Daffe
Sax-press